Campagnes

Campagnes als beïnvloedingsinstrument – In de dagelijkse praktijk zien we dat veel campagnes vooral inzetten op bewustwording, maar is dat voldoende?

Overzicht

Bewustwording is niet voldoende

In de kern is gedragsverandering het doel van elke (communicatie)campagne. In de dagelijkse praktijk zien we dat veel campagnes vooral inzetten op bewustwording. De overtuiging is dat de doelgroep bepaald gedrag vertoont als ze voldoende kennis en argumenten krijgt. Hoewel informatie geven een voorwaarde kan zijn voor gedragsverandering, is het niet dé oplossing. Nadat mensen weten wat ze moeten doen; moeten ze het eerst willen, en vervolgens daadwerkelijk in actie komen. Wij geloven dat ook campagnes effectiever zijn wanneer gedragsinzichten de basis vormen. En die basis brengen wij.

Psychologische mechanismen als fundament van een campagne

Begrijp waarom je doelgroep doet wat ze doet en gebruik deze inzichten als fundament van je campagne. Veel campagnes leunen op een creatief idee, maar missen het gedragsfundament. Creatie is een onmisbaar onderdeel van elke campagne, maar zonder sterke onderbouwing is de kans op (langdurige) gedragsverandering klein.

Om gedragskennis en creatie optimaal te combineren, bundelen wij krachten met Open Now en TBWA\NEBOKO, samen ook wel DOT. We ontwikkelden gezamenlijk al veel mooie overheidscampagnes. In dit artikel lees je hoe onze samenwerking ontstond en wat de meerwaarde is.

Succesvolle campagnes

Een tegen eenzaamheid

De campagne ‘Een tegen Eenzaamheid’ won een Zilveren Loekie voor de beste reclame van het jaar. Wij ontwikkelden de gedragsstrategie achter deze campagne in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Donorregister

We ontwikkelden een campagne voor de nieuwe donorwet om mensen te stimuleren actief een keuze te maken in het donorregister. Daaronder viel een nieuwe brief, reclamespotje en website. Met resultaat: bijna 2 miljoen Nederlanders vulde naar aanleiding van de campagne het donorregister in.

Meldingsbereidheid seksueel geweld

Met de campagne ‘Wat kan mij helpen’ wil het ministerie van Justitie en Veiligheid mensen die tegen hun wil een nare seksuele ervaring met een bekende hebben gehad, motiveren zo snel mogelijk professionele hulp te zoeken.

Met een gedragsanalyse selecteerden we drie verschillende doelgroepen en brachten we per doelgroep de psychologische factoren in kaart. Op basis van dit gedragsfundament ontwikkelden we een campagnestrategie. Een campagne die verhalen van slachtoffers laat zien, een duidelijk handelingsperspectief biedt en het melden laagdrempelig maakt met een chatfunctie.

Wil jij ook zo'n campagne?

Wij ontwikkelen de gedragsstrategie voor

Landelijke campagnes

Inhoud bewerken

Laat je niet hacken

Meer dan de helft van de Nederlanders vergeet of stelt updates van slimme apparaten uit. In opdracht van het ministerie Economische Zaken en Klimaat ontwikkelden we met DOT de campagne: ‘Laat je niet hacken, blijf je updates checken’.

Inhoud bewerken

Nieuwe disclaimer

‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ is de nieuwe disclaimer die aanbieders van kansspelen verplicht zijn te gebruiken. We ontwikkelden deze in opdracht van het Trimbos-instituut.

Inhoud bewerken

LeverStijl

Gezond gedrag dat je wel volhoudt? We ontwikkelden een gedragsstrategie voor een behapbare campagne om mensen te stimuleren gezond te leven om leververvetting tegen te gaan. Dit deden we in opdracht van SJB Media.

Inhoud bewerken

Privacyschending

In opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid ontwikkelden we met DOT een campagne rondom online privacyschending: ‘Denk 2x na voor je iets deelt’.

Klik verder!

Lokale campagnes

Ook bij een lokale campagne ben je bij ons aan het goede adres

We slaan onze handen graag ineen met een van onze gespecialiseerde themateams. Voor gemeente Amersfoort ontwikkelden we bijvoorbeeld een campagne om verpakkingsvrij winkelen te stimuleren.

Commerciële campagnes

Zoek je onderbouwde campagnes voor jouw merk of bedrijf?

We denken graag met je mee. We onderzochten bijvoorbeeld voor Rivella de onbewuste associaties met de slogan ‘Vreemd, maar wel lekker’ en adviseerden over een nieuwe slogan.

D&B heeft ons goed geholpen met ons vraagstuk over de weerbare samenleving. Met name de aanpak via sprints en de samenwerking met een enthousiast en professioneel team is goed bevallen. Als opdrachtgever voel je je zeer betrokken bij het tot stand komen van het eindresultaat en voldoet het aan de verwachtingen.”

Eurydice van Vliet (Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost)

Ons aanbod

Van advies tot ontzorgen

Onze gedragspsychologen helpen je met het ontwikkelen van een effectieve campagne. Dit kan gaan over een massamediale campagne tot het simpelweg versturen van een flyer of brief. Op landelijk of lokaal niveau. We bieden diverse mogelijkheden:

  • Sparren over een communicatie- of campagnevraagstuk in een gratis spreekuur
  • Adviesuren over jouw campagne met een strippenkaart
  • Check van jouw campagne
  • Ontwikkeling van de gedragsstrategie voor jouw campagne
  • Volledige ontwikkeling van jouw campagne
  • Sprints, waarin we in zeer korte tijd een van bovengenoemde werkzaamheden doorlopen
  • Concepttesten 
  • Driedaagse opleiding: Gedragsverandering voor marketeers
  • Lezingen en workshops

Behavior Change Model - Campaigns

Om organisaties te helpen om effectieve campagnes te maken, ontwikkelden we het Behavior Change Model – Campaigns. In de kern koppelen we met dit model belangrijke psychologische mechanismen aan kansrijke interventietechnieken. Daarna maken we de vertaalslag naar een gedegen gedragsstrategie voor een campagne. Ook maken we, indien onderdeel van de opdracht, een briefing voor een creatief bureau dat de gedragsstrategie uitwerkt tot daadwerkelijk campagnemateriaal. Tijdens dit proces houden wij een vinger aan de pols zodat de ontwikkelde materialen in lijn liggen met de opgestelde strategie.

Vraag het Diede

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze gedragsspecialisten. Mail of bel naar:

Of vul dit formulier in

Tevreden klanten

Diensten

Bij D&B veranderen we gedrag op verschillende manieren en in verschillende domeinen. Lees meer over onze werkwijze en expertises.

Blogs

Ontdek nieuwe inzichten op het gebied van gedragsverandering. Onze artikelen staan vol met praktische tips.