Campagnes als beïnvloedingsinstrument – In de dagelijkse praktijk zien we dat veel campagnes vooral inzetten op bewustwording, maar is dat voldoende?
Overzicht
In de kern is gedragsverandering het doel van elke (communicatie)campagne. In de dagelijkse praktijk zien we dat veel campagnes vooral inzetten op bewustwording. De overtuiging is dat de doelgroep bepaald gedrag vertoont als ze voldoende kennis en argumenten krijgt. Hoewel informatie geven een voorwaarde kan zijn voor gedragsverandering, is het niet dé oplossing. Nadat mensen weten wat ze moeten doen; moeten ze het eerst willen, en vervolgens daadwerkelijk in actie komen. Wij geloven dat ook campagnes effectiever zijn wanneer gedragsinzichten de basis vormen. En die basis brengen wij.
Begrijp waarom je doelgroep doet wat ze doet en gebruik deze inzichten als fundament van je campagne. Veel campagnes leunen op een creatief idee, maar missen het gedragsfundament. Creatie is een onmisbaar onderdeel van elke campagne, maar zonder sterke onderbouwing is de kans op (langdurige) gedragsverandering klein.
Succesvolle campagnes
De campagne ‘Een tegen Eenzaamheid’ won een Zilveren Loekie voor de beste reclame van het jaar. Wij ontwikkelden de gedragsstrategie achter deze campagne in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
We ontwikkelden een campagne voor de nieuwe donorwet om mensen te stimuleren actief een keuze te maken in het donorregister. Daaronder viel een nieuwe brief, reclamespotje en website. Met resultaat: bijna 2 miljoen Nederlanders vulde naar aanleiding van de campagne het donorregister in.
Met de campagne ‘Wat kan mij helpen’ wil het ministerie van Justitie en Veiligheid mensen die tegen hun wil een nare seksuele ervaring met een bekende hebben gehad, motiveren zo snel mogelijk professionele hulp te zoeken.
Met een gedragsanalyse selecteerden we drie verschillende doelgroepen en brachten we per doelgroep de psychologische factoren in kaart. Op basis van dit gedragsfundament ontwikkelden we een campagnestrategie. Een campagne die verhalen van slachtoffers laat zien, een duidelijk handelingsperspectief biedt en het melden laagdrempelig maakt met een chatfunctie.
Wij ontwikkelen de gedragsstrategie voor
Landelijke campagnes
Meer dan de helft van de Nederlanders vergeet of stelt updates van slimme apparaten uit. In opdracht van het ministerie Economische Zaken en Klimaat ontwikkelden we met DOT de campagne: ‘Laat je niet hacken, blijf je updates checken’.
‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ is de nieuwe disclaimer die aanbieders van kansspelen verplicht zijn te gebruiken. We ontwikkelden deze in opdracht van het Trimbos-instituut.
Gezond gedrag dat je wel volhoudt? We ontwikkelden een gedragsstrategie voor een behapbare campagne om mensen te stimuleren gezond te leven om leververvetting tegen te gaan. Dit deden we in opdracht van SJB Media.
In opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid ontwikkelden we met DOT een campagne rondom online privacyschending: ‘Denk 2x na voor je iets deelt’.
Klik verder!
Lokale campagnes
We slaan onze handen graag ineen met een van onze gespecialiseerde themateams. Voor gemeente Amersfoort ontwikkelden we bijvoorbeeld een campagne om verpakkingsvrij winkelen te stimuleren.
Commerciële campagnes
We denken graag met je mee. We onderzochten bijvoorbeeld voor Rivella de onbewuste associaties met de slogan ‘Vreemd, maar wel lekker’ en adviseerden over een nieuwe slogan.
Eurydice van Vliet (Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost)
Ons aanbod
Onze gedragspsychologen helpen je met het ontwikkelen van een effectieve campagne. Dit kan gaan over een massamediale campagne tot het simpelweg versturen van een flyer of brief. Op landelijk of lokaal niveau. We bieden diverse mogelijkheden:
Om organisaties te helpen om effectieve campagnes te maken, ontwikkelden we het Behavior Change Model – Campaigns. In de kern koppelen we met dit model belangrijke psychologische mechanismen aan kansrijke interventietechnieken. Daarna maken we de vertaalslag naar een gedegen gedragsstrategie voor een campagne. Ook maken we, indien onderdeel van de opdracht, een briefing voor een creatief bureau dat de gedragsstrategie uitwerkt tot daadwerkelijk campagnemateriaal. Tijdens dit proces houden wij een vinger aan de pols zodat de ontwikkelde materialen in lijn liggen met de opgestelde strategie.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze gedragsspecialisten. Mail of bel naar:
Of vul dit formulier in
VOORUITGANG DOOR
GEDRAGSVERANDERING
We zijn altijd op zoek
naar getalenteerde gedragsveranderaars. Interesse? Stuur ons een mailtje.
GEDRAGSVERANDERING
We vinden het altijd interessant om in contact te komen met getalenteerde gedragsveranderaars.
Stuur ons een mailtje.