Thema

sociale zekerheid

Door regelgeving aan te sluiten bij hoe mensen echt werken, geef je ze net dat duwtje dat ze nodig hebben en vergroot je de kans dat hun gedrag hen uit de problemen helpt en houdt.

Overzicht

De wet- en regelgeving rondom sociale zekerheid is vaak te complex voor burgers én uitvoerders. Structurele knelpunten binnen de socialezekerheidswetten hebben een grote impact op het leven van mensen. Bij de verplichtingen en bijbehorende sancties wordt vaak uitgegaan van een rationeel mensbeeld in plaats van een realistisch mensbeeld. Hoe kan je regelgeving, verplichtingen, sanctionering en communicatie beter laten aansluiten bij hoe mensen écht werken? Wij helpen je er graag bij. 

Vraagstukken

  • Naleven van de plichten die onderdeel zijn van het sociale zekerheidsstelsel

  • No-show bij afspraken

  • Non-respons bij (informatie)verzoeken

  • Aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Cijfers

Bij inzet van onze interventie voor Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) gaven

21 x

meer mensen hun partner en partnerinkomen door dan zonder interventie.

Krijg een uur gratis advies van een van onze gedragsexperts over jouw vraagstuk rondom sociale zekerheid

Onze projecten

Doenlijkheid van alternatieven voor het toeslagenstelsel

Wij verkenden in opdracht van het ministerie van Financiën de mogelijkheden om het toeslagenstelsel te verbeteren. Daarvoor beoordeelden we in hoeverre alternatieve maatregelen voor het toeslagenstelsel doenlijk zijn voor de burger en met welke gedragsaspecten rekening moet worden gehouden bij de verdere uitwerking. Lees hier het rapport dat naar de Eerste en Tweede kamer werd gestuurd.

Stimuleren dat studenten hun partner(inkomen) doorgeven

Niet alle debiteuren die gebruik maken van de draagkrachtregeling en een partner hebben, geven hun partner en partnerinkomen door. In dat geval kan DUO het partnerinkomen niet meetellen en lossen debiteuren in de meeste gevallen minder af dan dat ze zouden moeten doen. Onze interventie zorgden voor 16 tot 34 procentpunt meer debiteuren die hun partner doorgaven. Lees over het onderzoek in Rijk aan Gedragsinzichten 2021.

Voor het eerst samengewerkt met D&B en dat smaakt naar meer! We wilden in Arnhem de burger een nog betere dienstverlening bieden en hebben aan D&B daar advies in gevraagd. In goede samenwerking hebben we een mooi resultaat gecreëerd. De metingen hebben uitgewezen dat dit bij de burger zeker tot resultaat heeft geleid. Zowel het KCC als de burger genieten daar nu van.

Cindy, Afdelingshoofd Klant Contact Centrum,
Gemeente Arnhem

Ons aanbod

Onderzoek & Advies

We onderzoeken jouw gedragsvraagstuk en adviseren over effectieve oplossingen die gedrag langdurig veranderen, op basis van wetenschap. In de vorm van een gedragsinterventie of een campagnestrategie. Ook ondersteunen we bij de implementatie en meten we het effect van de interventie of campagne.

Op zoek naar onderzoek en advies?

Opleiding & Inspiratie

We inspireren je met lezingen, geven je handvatten voor gedragsverandering in workshops of leiden je op tot gedragsveranderaar. Altijd op maat gemaakt. In samenwerking met de Behavior Change Academy geven we incompany- en postacademische opleidingen. Of we slaan de handen ineen met onze themateams voor een specialisatieopleiding.

Op zoek naar een lezing, workshop of opleiding?

Kennisborging

We zorgen voor de borging van gedragskennis in jouw organisatie. Door een talentvolle gedragsveranderaar te detacheren in jouw organisatie, je gedragscoaching te geven door een ervaren gedragsexpert of zelfredzaam te maken met gedrag door onze Behavior Change Tool.

Op zoek naar de borging van gedragskennis in jouw organisatie?

Klantreisanalyse

Commerciële partijen zien al jaren de grote waarde van het in kaart brengen van de klantreis. Ook non-profit en overheidsinstanties ervaren steeds meer de waarde van het goed in beeld hebben van de klantreis. Wij kunnen helpen om de klantreis in kaart te brengen en beter te laten aansluiten op hoe mensen (en het menselijk brein) werken.

Communicatiecheck

Het is vaak efficiënt om een grote groep mensen schriftelijk te benaderen. Maar op brieven, e-mails of formulieren komt lang niet altijd (de gewenste) reactie. Wij kunnen helpen om je brief, e-mail of formulier te checken aan de hand van principes uit de gedragspsychologie. Hiermee voorkom je dat het op de grote stapel terecht komt.

Wat is het doenvermogen van de burger? De aansluiting van beleid naar daadwerkelijk gedrag is essentieel.

Vraag het Kaj

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten op het gebied van gedragsverandering in Sociale zekerheid. Mail of bel naar:

Of vul dit formulier in

Tevreden klanten

Diensten

Bij D&B veranderen we gedrag op verschillende manieren en in verschillende domeinen. Lees meer over onze werkwijze en expertises.

Blogs

Ontdek nieuwe inzichten op het gebied van gedragsverandering. Onze artikelen staan vol met praktische tips.

Hallo, ik ben Kaj.

Zit je met een vraagstuk over sociale zekerheid? Laten we sparren! Bel mij op 0640753190 of mail: