Thema

Armoede & schulden

Hoe maak en houd je mensen financieel vaardig en zorg je ervoor dat ze uit de schulden blijven? Door regelgeving, voorzieningen én communicatie beter te laten aansluiten bij hoe mensen echt werken. 

Overzicht

In Nederland leven jaarlijks ongeveer één miljoen mensen in armoede en heeft 8% problematische schulden (CPB & SCP, 2020, 2021). Een van de oorzaken? Een complex stelsel van toeslagen en inkomensvoorzieningen, wat té ingewikkeld is voor mensen. Hoe dan wel? Laat dit stelsel aansluiten op een realistisch mensbeeld. Wij helpen je daar graag bij.

Vraagstukken

  • Voorkomen van schulden

  • Voorkomen dat bestaande schulden verder oplopen

  • Spaar- en aflosgedrag

  • Doenlijkheid van invorderingsprocessen

Cijfers

Voor Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) realiseerden we:

21%

meer tijdige stopzettingen van het studentenreisproduct

87,5%

meer studieschuldbetalers na een betalingsherinnering

Nieuwsgierig hoe we dit voor elkaar kregen?
Bekijk hier onze
onderzoeksposters

Krijg een uur gratis advies van een van onze gedragsexperts over jouw vraagstuk rondom armoede en schulden

Onze projecten

Onderzoek naar doenlijkheid van het invorderingsproces van Toeslagen

Burgers krijgen toeslagen als voorschot. Daarbij hoort ook dat ze later een teveel ontvangen bedrag terug moeten betalen als ze teveel toeslag hebben ontvangen. In 2021 waren dit 130.000 burgers. Hoe makkelijk of moeilijk is het voor burgers om in actie te komen bij zo’n terugvordering? Wij deden in opdracht van Toeslagen onderzoek naar de doenlijkheid van dit invorderingsproces: wat zijn belangrijke knelpunten en wat zijn mogelijke oplossingen zodat burgers makkelijker in actie komen? Hiervoor voerden we een uitgebreide burgerreisanalyse uit. Lees hier het hele rapport

Studenten hun studentenreisproduct laten stopzetten

In 2017 zetten ruim 50.000 ex-studenten hun studentenreisproduct te laat stop. Daarmee liepen ze een boete op van 97 euro per twee weken dat ze te laat waren. We verbeterden de herinneringsmail die studenten ontvangen en voegden hier verschillende gedragstechnieken aan toe. De meest effectieve versie van de mail leidde tot 21% meer tijdige stopzettingen in juni en 10% in juli. Weten welke technieken we toepasten in deze effectiefste mail? Bekijk de onderzoeksposter.

Debiteuren stimuleren te reageren op een betaalherinnering

In opdracht van DUO ontwikkelden we een brief en e-mail om ex-studenten te stimuleren hun studieschuld af te lossen. Wanneer ex-studenten beginnen met het aflossen van hun studieschuld, mist een fors deel de eerste betaling waardoor ze meteen een betalingsachterstand oplopen, wat kan uitlopen in een deurwaarder. Onze brief en e-mail aanvullend op het huidige herinneringsproces leidde op de lange termijn tot gemiddeld een kwart minder reguliere betalingsherinneringen en eenvijfde minder overdrachten naar het CJI. 

Ik vond de samenwerking met D&B erg fijn. Ze gingen flexibel om met de complexiteit van onze organisatie, namen de tijd om zaken goed te doorgronden voordat ze oplossingen aandroegen.

Lili Chu, gedragswetenschapper
bij het ministerie van Financien, DG Toeslagen

Honderdduizenden mensen hebben schulden. Het toeslagenstelsel laten aansluiten op een realistisch mensbeeld helpt hen enorm.

Ons aanbod

Onderzoek & Advies

We onderzoeken jouw gedragsvraagstuk en adviseren over effectieve oplossingen die gedrag langdurig veranderen, op basis van wetenschap. In de vorm van een gedragsinterventie of een campagnestrategie. Ook ondersteunen we bij de implementatie en meten we het effect van de interventie of campagne.

Op zoek naar onderzoek en advies?

Opleiding & Inspiratie

We inspireren je met lezingen, geven je handvatten voor gedragsverandering in workshops of leiden je op tot gedragsveranderaar. Altijd op maat gemaakt. In samenwerking met de Behavior Change Academy geven we incompany- en postacademische opleidingen. Of we slaan de handen ineen met onze themateams voor een specialisatieopleiding.

Op zoek naar een lezing, workshop of opleiding?

Kennisborging

We zorgen voor de borging van gedragskennis in jouw organisatie. Door een talentvolle gedragsveranderaar te detacheren in jouw organisatie, je gedragscoaching te geven door een ervaren gedragsexpert of zelfredzaam te maken met gedrag door onze Behavior Change Tool.

Op zoek naar de borging van gedragskennis in jouw organisatie?

Klantreisanalyse

Commerciële partijen zien al jaren de grote waarde van het in kaart brengen van de klantreis. Ook non-profit en overheidsinstanties ervaren steeds meer de waarde van het goed in beeld hebben van de klantreis. Wij kunnen helpen om de klantreis in kaart te brengen en beter te laten aansluiten op hoe mensen (en het menselijk brein) werken.

Communicatiecheck

Het is vaak efficiënt om een grote groep mensen schriftelijk te benaderen. Maar op brieven, e-mails of formulieren komt lang niet altijd (de gewenste) reactie. Wij kunnen helpen om je brief, e-mail of formulier te checken aan de hand van principes uit de gedragspsychologie. Hiermee voorkom je dat het op de grote stapel terecht komt.

Wat is het doenvermogen van de burger? De aansluiting van beleid naar daadwerkelijk gedrag is essentieel. Lees de handreiking.

Vraag het Kaj

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten op het gebied van gedragsverandering in Armoede & Schulden. Mail of bel naar:

Of vul dit formulier in

Tevreden klanten

Diensten

Bij D&B veranderen we gedrag op verschillende manieren en in verschillende domeinen. Lees meer over onze werkwijze en expertises.

Blogs

Ontdek nieuwe inzichten op het gebied van gedragsverandering. Onze artikelen staan vol met praktische tips.

Hallo, ik ben Kaj.

Zit je met een vraagstuk over armoede en schulden? Laten we sparren! Bel mij op 0640753190 of mail: