Case
Wij hielden de pleinen in Den Haag schoon door op basis van gedragsinzichten de afvalbakken aan te passen om mensen te stimuleren het afval in de afvalbak te gooien, in plaats van op de grond. Het resultaat: tot 32,4 procent meer afval in de afvalbak.
Den Haag wordt geroemd om haar mooie pleinen. De pleinen trekken dan ook veel bezoekers. Waar veel mensen zijn, ontstaat ook veel afval. Hoewel op alle pleinen in Den Haag afvalbakken staan, maakt niet iedereen daar even goed gebruik van. Het resultaat: zwerfafval op de pleinen. Het zwerfafval is slecht voor dier en milieu, zorgt voor een negatievere beleving van de pleinen en het leidt tot hoge schoonmaakkosten.
We zijn geneigd ons gedrag aan te passen aan de sociale norm die we waarnemen. Wanneer we veel zwerfafval zien, concluderen we daardoor automatisch dat het normaal is om afval op straat te gooien. We noemen dit ook wel sociale bewijskracht. Omgevingen die vervuild zijn, trekken dus ook meer vuil aan.
Gedrag van mensen verloopt grotendeels op een onbewuste en automatische manier. We hebben maar een beperkte hersencapaciteit die we kunnen gebruiken. Wanneer we deze capaciteit gebruiken doordat we ergens anders mee bezig zijn, dan verloopt de rest van ons gedrag automatisch. Als we over een Haags plein lopen en nadenken over wat we die dag nog allemaal moeten doen, hebben we minder aandacht voor de rest van de omgeving en valt een grijze afvalbak verder weg in het straatbeeld.
Wanneer we te horen krijgen hoe we ons moeten gedragen, roept dat weerstand op. Zodra we deze weerstand ervaren komt nieuwe informatie moeilijk binnen. Het geven van argumenten om afval niet op straat te gooien heeft dan weinig zin.
De standaard afvalbakken in Nederland en in Den Haag zijn grijs van kleur. Deze afvalbak is lastig te vinden doordat de grijze bak wegvalt in de stedelijke omgeving die ook donker en grijs van kleur is. Zien we geen afvalbak in de buurt? Dan gooien we afval sneller op straat. Door de afvalbakken felgroen te maken worden ze sneller gevonden en gebruikt. Op vijf verschillende pleinen in Den Haag werden de grijze afvalbakken vervangen door groen afvalbakken.
We weten allemaal dat afval in de afvalbak hoort. Dit benadrukken met een tekst heeft dan ook weinig zin en komt belerend over. Dit roept weerstand op omdat het ingaat tegen onze autonomie. We willen zelf de keuzevrijheid hebben over ons gedrag. Om weerstand te voorkomen gebruikten we self-persuasion teksten op de afvalbakken. Met deze techniek laat je mensen zichzelf overtuigen om bepaald gedrag te vertonen. We plaatsen op vijf pleinen afvalbakken waar zinnen opstonden zoals: “Een schoon plein is fijn omdat…”. Onbewust zijn we geneigd om deze onafgemaakte zin in ons hoofd af te maken. Oftewel, bij het lezen van de tekst zullen we een argument verzinnen waarom het plein schoon moet blijven. We overtuigen dus onszelf om afval in de afvalbak te gooien.
Om erachter te komen in hoeverre de groene kleur en de self-persuasion elkaar aanvullen om zwerfafval te verminderen werden de technieken op vijf pleinen gecombineerd.
Tijdens een voor- en nameting telden we het aantal stuks afval in de verschillende afvalbakken. Wat bleek? De aangepaste afvalbakken haalden significant meer afval op dan de ‘gewone’ grijze afvalbakken. De groene afvalbak met self-persuasion tekst haalde zelfs 32,4% meer afval op dan de grijze afvalbak.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten op het gebied van gedragsverandering in Circulaire economie & Afval. Mail of bel naar:
Of vul dit formulier in
VOORUITGANG DOOR
GEDRAGSVERANDERING
We zijn altijd op zoek
naar getalenteerde gedragsveranderaars. Interesse? Stuur ons een mailtje.
GEDRAGSVERANDERING
We vinden het altijd interessant om in contact te komen met getalenteerde gedragsveranderaars.
Stuur ons een mailtje.