Communicatiecheck

Het is vaak efficiënt om een grote groep mensen schriftelijk te benaderen. Maar op brieven, e-mails of formulieren komt lang niet altijd (de gewenste) reactie. Wij kunnen helpen om je brief, e-mail of formulier te checken aan de hand van principes uit de gedragspsychologie. Hiermee voorkom je dat het op de grote stapel terecht komt.

Wat doen we?

  1. We bepalen eerst samen met jou wat het concrete doel van de brief, e-mail of het formulier is. Wat moet je doelgroep precies doen nadat ze deze hebben ontvangen? En komt dit doel duidelijk naar voren in je communicatie?
  2. Vervolgens checken we of de inhoud van de communicatie aansluit bij hoe mensen (en het menselijk brein) werken. Heeft je doelgroep mogelijk weerstand tegen de boodschap in de brief, e-mail of het formulier, en erken je die weerstand? Wat zou je doelgroep juist motiveren om in actie te komen, en benoem je dat motief in je communicatie?
  3. Als laatste checken we of de vorm van de communicatie aansluit bij hoe mensen (en het menselijk brein) werken. Is de brief, e-mail of het formulier in duidelijke taal geschreven en komt hier geen jargon in voor? Maak je gebruik van scanbare koppen die de lading dekken? Worden eventuele stappen die de lezer moet zetten visueel ondersteund?

Hoe ziet dat er voor jou uit?

  • In een gratis intakegesprek kijken we samen welk communicatiemateriaal je wilt laten checken en wat je wensen zijn.

  • Op basis van dit intakegesprek maken we een plan van aanpak met daarin een prijsopgave en een planning. De investering (van tijd en geld) hangt af van de doelen die je stelt en de omvang van de communicatie. Om hoeveel brieven, e-mails of formulieren gaat het bijvoorbeeld, en wat is de lengte van deze communicatiemiddelen?

  • Wanneer je akkoord gaat met het plan van aanpak starten we met de check. Meestal beginnen we met een startbijeenkomst waarin we met de relevante personen bepalen wat het concrete doel van de communicatie is.

  • Na de check leveren we de aangepaste communicatiemiddelen aan en houden we, als wenselijk, een slotbijeenkomst waarin we samen de redenatie achter de aanpassingen doorlopen.

Heb je interesse in een check van je brief, e-mail of formulier? Of wil je in een lezing of workshop zelf leren hoe je communicatiemiddelen aanpast zodat ze aansluiten bij hoe mensen werken? Neem dan contact met ons op. Dan plannen we een intakegesprek en stemmen we samen af wat er bij jouw situatie past.

Heb je interesse in een check...

…van je brief, e-mail of formulier? Of wil je in een lezing of workshop zelf leren hoe je communicatiemiddelen aanpast zodat ze aansluiten bij hoe mensen werken? Neem dan contact met ons op. Dan plannen we een intakegesprek en stemmen we samen af wat er bij jouw situatie past.

Wil je alvast meer weten over welke principes uit de gedragspsychologie jouw brief onder andere effectiever maken? Lees dan onze blog. Hierin geven we 3 tips voor het schrijven van effectieve brieven.

Vraag het Kaj

Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op met Leonie. Mail naar:

Of vul dit formulier in

Diensten

Bij D&B veranderen we gedrag op verschillende manieren en in verschillende domeinen. Lees meer over onze werkwijze en expertises.

Blogs

Ontdek nieuwe inzichten op het gebied van gedragsverandering. Onze artikelen staan vol met praktische tips.